مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)

مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)

دانلود فایل

مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) در 80 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع :  فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA) نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) خودتنظیمی سازه­ای است که در دهه­ی 1967 از سوی بندورا مطرح شد. یکی از مفاهیم مورد تاکید نظریه شناختی- اجتماعی[1]­ بندورا، مفهوم خودسامانی یا خودنظم دهی است. منظور از خودسامانی «تولید و هدایت اندیشه­ها، هیجانات و رفتارها توسط خود فرد به منظور رسیدن به هدف است» (سانتروک[2]، 2004) بندورا، یادگیری خودتنظیمی را این گونه تعریف می­کند: «توانایی شروع کردن و دست کشیدن از فعالیت­های مطابق یا مقتضیات موقعیت­های اجتماعی، آموزشی و توانایی به تعویق انداختن کارها با هدف دلخواه» خودتنظیمی، نقطه ثقل کارکرد موثر در زمینه­های کنترل تکانه، مدیریت زمان و مقابله با فشار روانی است. (زیبازاده، 1386). بنا بر عقیده زیمرمن(1995) یکی از مهارت­های خودتنظیمی مهارت مدیریت و برنامه­ریزی زمان است. مدیریت زمان، به معنی مدیریتی است. هم چنین به معنی اختیار گرفتن زمان و کار خویش و اجازه ندادن به اینکه امور و حوادث شما را هدایت کند. (همان منبع). گرین و آزودو[3](2007) می­گویند: «اگرچه بر سر تعریف نظریه خودسامانی در میان صاحب­نظران اختلاف وجود دارد، اما همه­ی آنان بر این باورند که یادگیرندگان خود سامانگر فعالند و به کمک نظارت و راهبرد، یادگیری خود را به طور موثر سامان می­دهند» (سیف،1388)، پینتریج (1999) یادگیری خود نظم داده شده را به عنوان راهبردهایی که دانش­آموزان استفاده می­کنند تا شناخت خود را تنظیم کند، تعریف می­کند. یادگیری خود نظم داده شده یک فرایند فعال و سازنده است که طی آن یادگیرنده برای خود هدف تعیین می­کند و با توجه به اهداف و شرایط موجود در محیط سعی در ارزیابی، تنظیم و کنترل فرایندهای شناختی، انگیزه­ای و رفتاری­اش می­کند. زیمرمن (1995) یادگیری خود نظم داده شده را به عنوان نوعی از یادگیری که در آن افراد تلاشهای خود را برای فراگیری دانش بدون تکیه به معلم و دیگران شخصا شروع کرد، و جهت می­بخشند، توصیف می­کند. و در تعریف دیگری (زیمرمن، 1998) یادگیری خود تنظیم شده عبارت است از فرایندی که دانش­آموزان را وادار به درگیری خلاقانه در تلاش‌های فکری، رفتاری و شناختی می­کند تا بتوانند به اهداف مهم و باارزش آموزش تحقق بخشند. این تعریف حاکی از این است که: 1- اهداف، دانش­آموزان را در جهت سازگاری هدایت می­کند. … … [1]. Social Cognitive [2]. Santrack [3].Green & Azevedo … 2-2-2- انواع خودتنظیمی زیمرمن و ماتینز، (2002) بین چند نوع خود تنظیمی در حیطه­ی تحصیلی تفاوت قائل شده­اند که این انواع خودتنظیمی براساس میزان درونی شدن آن­ها تقسیم­بندی شده است. 2-2-2-1- نظم­دهی بیرونی: در پایین­ترین سطح پیوستار درونی سازی قرار دارد در این حالت، شخص منحصراً براساس وقایع بیرونی مورد انتظار، دست به انجام عمل می­زند یا از انجام یک رفتار بازداری می­کند. 2-2-2-2- نظم­دهی درون­فکنی شده: در این سطح، شخص خود را با تائید یا عدم تائید خود، نظم می­بخشد. دانش­آموز درون فکنی کرده، تکلیف خود را انجام خواهد داد و در صورت عدم انجام آن احساس گناه خواهد کرد. بندورا در بررسی یادگیری خودتنظیمی، دانش­آموزان را به  عنوان شرکت کننده­ای فعال از نظر فراشناختی، انگیزشی و رفتاری در فرایند یادگیری می­داند. از نظر فراشناختی فراگیران خود تنظیم افرادی هستند که روحیه­ی طراحی سازماندهی، خودآموزی و خودارزیابی دارند. از نظر انگیزش فراگیران خود تنظیم در تمام مراحل مختلف یادگیری خود را افرادی لایق، خودکار آمد و مستقل می­یابند. از نظر رفتاری فراگیران خود  تنظیم، محیط­هایی را انتخاب می­کنند که یادگیری را افزایش دهد. (فتاحی، 1389). 2-2-3- فرایندهای خودتنظیمی متخصصان روان­شناسی، یادگیری خود تنظیمی را در برگیرنده، چندین فرایند می­دانند. عمده­ترین این فرایندها از سوی روان­شناسانی چون بندورا، زیمرمن و همکاران آن­ها مطرح شد. بندورا یادگیری خود تنظیمی را علیت متقابل بین سه فرایند تاثیرگذار، محیطی، رفتاری و شخصی فرض می­کند. (امینی، 1387). … … پژوهش­ های انجام شده در خارج از کشور  آلیسون، کرین، لیبور میرسکی[1] (2003) در پژوهش ارتباط بین شناخت، انگیزش و شادکامی را روی 224 دانش­آموز دوره راهنمایی بررسی کردند و به این نتایج دست یافتند، دانش­آموزانی که در موقع مطالعه از باورهای انگیزشی قوی برخوردارند از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری بهره می­گیرند و احساس شادکامی بیشتر می­کنند.  اتر و همکاران[2] (1992) در مطالعه روی دانش­آموزان دبیرستانی به این نتیجه رسیدند که بین نظارت فراشناختی بر درک مطلب با معدل کل و بامعدل نمرات دروس علوم و علوم انسانی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.  استرام و ویترس[3] (2005) در تحقیق بر روی دانشجویان با یک تاریخچه شکست، روابط بین انگیزش و خودتنظیمی را مورد بررسی قرار دادند. آن­ها مشاهده کردند با بالا بودن انگیزش و آموزش راهبردهای خودتنظیمی می­توان شادکامی را افزایش داد و بین انگیزش و خودتنظیمی رابطه مثبت معنی­داری وجود دارد.  اکسان (2009) در پژوهش خود دریافت که ضعف در مهارت­های خودتنظیمی باعث انگیزش پایین و کاهش یادگیری می­شود. این مهارت­ها به دانش­آموزان برای انتخاب راهبردهای یادگیری مناسب برای اهداف­شان و استفاده از روند کار کمک می­کند.  پژوهش­های برانسور (1986)،  استرنبرگ (1985)، و زیمرمن (1990) نشان می­دهند که میان خودآگاهی شناختی و یادگیری ارتباط مثبت وجود دارد و خودآگاهی شناختی لازمه یادگیری است.  برو سارد[4] (2002) در پژوهشی بر روی 263دانش آموز دبیرستانی به این نتیجه رسید که بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی آنان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.  پژوهش­های برانسور (1986)، استرنبرگ (1985)، و زیمرمن (1990) نشان می­دهند که میان خودآگاهی شناختی و یادگیری ارتباط مثبت وجود دارد و خودآگاهی شناختی لازمه یادگیری است.  بونگ[5] (2004) در مطالعه­ای تحت عنوان ابعاد خودتنظیمی، انگیزش و یادگیری آموزشگاهی دریافت که باورهای انگیزشی و خودتنظیمی باعث پیشرفت اساسی عملکرد علمی دانش­آموزانی می­شود که خودکارآمدی پایین، اضطراب امتحان زیاد، تلاش و کوشش کمتر دارند و از راهبردهای شناختی و فراشناختی کمتر استفاده می­کنند.   بوکارتز و کورنو (2005) در پژوهشی تحت عنوان خودتنظیمی در کلاس که بر روی 130 نفر دانشجو انجام دادند. مشاهده کردند که وقتی در کلاس درس، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی آموزش داده می­شود. باورهای دانشجویان درباره میزان کنترل که بر فرایند و پیامد یادگیری خود دارند افزایش می­یابد که نقش تعیین کننده­ای در یادگیری و سطح پردازش اطلاعات آن­ها دارد.  پاریس و همکاران[6] در سال­های 1984 و 1986 به دانش­آموزان کلاس­های سوم و پنجم مهارت­های شناختی و فراشناختی آموزش دادند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در توانایی خواندن و فهمیدن مطالب جلوتر بودند.  پالنیک و براون (1981) در پژوهشی که انجام دادند. تاثیر آموزش مهارت­های فراشناختی را در بهبود کیفیت خواندن و فهمیدن دانش­آموزان متوسطه بررسی کردند نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش­های فراشناختی هم یادگیری و هم انتقال یادگیری را در آن­ها افزایش داد. … … [1] [2] Oter & oak [3] Straume & Vitters [4]Broussard [5] Boung [6] Paris & Oak … عناوین اصلی: یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) 2-2-2- انواع خود تنظیمی 2-2-3- فرایندهای خودتنظیمی 2-2-4- مدل­های یادگیری خودتنظیمی: 2-2-5- راهبردهای یادگیری خودتنظیمی: 2-2-6- نظریه ­های یادگیری خودتنظیم: پژوهش ­های انجام شده در خارج از کشور 2-3-2- پژوهش­ های انجام شده در داخل کشور منابع فارسی منابع لاتین

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهش علل گرایش به اعتیاد

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش علل گرایش به اعتیاد دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش علل گرایش به اعتیاد در 53 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه…

  • پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

    پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم های ریاضی دانلود فایل پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم…

  • پایان نامه بررسی تاثیر کانال های توزیع متنوع بر ارزش برند و وفاداری مصرف کنندگان

    پایان نامه بررسی تاثیر کانال های توزیع متنوع بر ارزش برند و وفاداری مصرف کنندگان دانلود فایل پایان نامه بررسی تاثیر کانال های توزیع متنوع بر ارزش برند و  وفاداری مصرف کنندگان چکیده : هدف تحقیق حاضر بررسی ارزش برند…

  • پایان نامه تأمین اجتماعی،بیمه و حوادث ناشی از كار

    پایان نامه تأمین اجتماعی،بیمه و حوادث ناشی از كار,پروژه تأمین اجتماعی،بیمه و حوادث ناشی از كار,تحقیق تأمین اجتماعی،بیمه و حوادث ناشی از كار,دانلود پایان نامه تأمین اجتماعی،بیمه و حوادث ناشی از كار,مقاله تأمین اجتماعی،بیمه و حوادث ناشی از كار دانلود…

  • بررسی رابطه بین مشارکت اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی

    اجتماع,اعتماد,اعتماد اجتماعی,امنیت,امنیت اجتماعی,بررسی رابطه بین مشارکت اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی,مشارکت,مشارکت اجتماعی دانلود فایل بررسی رابطه بین مشارکت اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی هدف این پژوهش شناسایی رابطه بین مشاركت اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام…